Historia
Leinonen 50 vuotta tien päällä 1965-2015
Kun Yrjö taksin osti...oli vuosi 1965, ja auton merkki oli Ford Taunus. Koululaisajot alkoivat vuonna -68, jolloin myös Kari syntyi. Ensimmäinen auto, jolla Yrjö alkoi ajaa rahtia, oli Ford Transitin lavamalli. Tässä vaiheessa Yrjö palkkasi ensimmäisen kuljettajan, joka hoiteli taksiajot Yrjön ajaessa tavaroita mm. Pellokselle ja muille kiteeläisille yrityksille.
Seuraava hankinta oli avolava Fiat, jolla ajettiin Tuotteen maitotonkkia vuoteen -78 saakka. Tämän jälkeen maidonajo suoritettiin imuautolla ja maidot vietiin Särkisalmelle. Sirpa-vaimo kulki mukana näytteenottajana. Muuna aikana hän huolehti kolmelapsisen perheen lisäksi myös yrityksen paperisodasta. Maidonajo loppui -83 tai -84. Tarkat vuosiluvut eivät niin jää mieleen, kun ajan vei taksi- ja rahdinajon lisäksi perheen lasten hiihtoharrastus, jossa Yrjö oli innolla mukana huoltoporukoissa sekä talkoili ahkerasti kuljettaen hiihtäjiä niin harjoituksiin kuin kisoihinkin. Tytär Mari menestyi SM-tasolla asti. Viikonloppuisin ja silloin kun ajosta vapaa aika ei mennyt autojen kanssa, urheili Yrjö halkosavotassa.
1985 Yrjö sitten aloitti Suomen Kiitoautoilla osapäiväisenä hoitaen samalla myös Kiteen Meijerin rehunajot. Koulutaksia Yrjö ajoi vuoteen 1990. Tuolloin Kari sai ensimmäisen liikenneluvan ja näin yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos.
Karin aloittaessa uransa hommat siis koostuivat Kiitoautojen jakeluista, Meijerin ajoista ja muutoista. -93 Kari hankki toisen kuorma-auton, jolla ajettiin aluksi jakelua, ja pikkuhiljaa mukaan tuli yövaihtojen ja Kouvolan Inexin ajojen myötä myös runkoliikenne. Toisen kuorma-auton hankinnan yhteydessä Kari palkkasi ensimmäisen kuskin ja runkoliikenne vakiintui Helsingin suuntaan. Tässä vaiheessa -94/-95 taksin ajo hiipui kokonaan, Karilla kun ei taksihommiin koskaan ollut mielenkiintoa. Yrjö hoiteli pääasiassa jakeluauton ajot, jolla ajettiin muiden ajojen lisäksi huonekalutehdas Havukaisen sisäiset siirrot. Kari keskittyi runkoliikenteeseen, joka muodostui Keskon kauppatavarakuljetuksista Joensuuhun. Keskon ajot jatkuivatkin useita vuosia. -96 Kari osti ensimmäisen uuden kuorma-autonsa.
2000-luvun vaihteessa alkoi Inexin ajo Joensuun Prismalle, ja sitä on jatkunut näihin päiviin saakka. Vuoden 2002 alussa Tiina astui mukaan kuvioihin perehtyen yritystoimintaan milloin Yrjön, milloin Karin opastuksella. Sirpa huolehti perehdytyksestä konttoripuolen saloihin. Arkisen uurastuksen lomassa Kari pääsi vuonna 2003 tutustumaan Uumajan ohjaamotehtaaseen Volvon järjestämällä matkalla. Vuonna 2005 syntyi nuoreen perheeseen esikoinen. Tuohon saumaan loppuivat myös jakeluautoa työllistäneet Havukaisen ajot, ja 2006 Tiina siirtyikin pääasiassa hoitamaan rahtiauton jakeluja. Jakeluauto oli ikäänkuin tyhjäkäynnillä melkein kuusi
vuotta; sen ajosuoritteet muodostuivat enemmän tai vähemmän satunnaisista muutoista ja Lvi-Bioneerien ajoista sekä joitakin vuosia toimineen Kidexin alihankkijan Sil-Karen tehtaiden välisistä siirroista. Yrjö ajoi vaihtelevasti, tarpeen mukaan vuoteen 2008 asti.
Alkuvuodesta 2010 syntyivät Leinosen kaksospojat, ja saman vuoden itsenäisyyspäivänä poistui Sirpa keskuudestamme. 2012 Korhonen myi Suomen Kiitoautot Schenkerille ja tämän myötä kirjoitettiin toiselle autolle kokopäiväsopimus Tohmajärven jakeluista. Homma aloitettiin Karin vuonna 2008 Belgiasta hakemalla kaksiakselisella jakeluautolla, jonka perässä kulki oma lyhyt kärri. Melko pian kuitenkin tehtävään valjastettiin entinen rahtiauto. Seuraavat kaksi vuotta hujahtikin tiiviissä työnteossa, autosta toiseen hypätessä. Vuosien mittaan autot ovat vaihtuneet useampaan kertaan niin, että tämä uusin tulokas on järjestyksessään viides uusi rahtiauto.
2014 loppuvuosi enteili jo tulevaa juhlavuotta, kun Karin Volvo Truck Centerin Reijo Holopaisen kanssa käymä henkevä keskustelu huipentui viiden päivän korruptiomatkaan Arabiemiirikuntiin ja Karin vuosi vaihtui upeissa ilotulituksissa Dubaissa. Uuden auton kävi Kari hakemassa maaliskuussa yhdessä Yrjön ja Reijon kanssa suoraan tehtaalta Göteborgista. Matkaan sisältyi myös vierailu kokooon- panotehtaalla. Göteborgiin Kari palaa vielä juhannuksena katsomaan Volvo Ocean Racen Dubaissakin nähtyjen kisaajien maaliintuloa. Näiden juhlavuoden ylellisyyksien lomassa työnteko jatkuu entiseen malliin...
|